به‌روز شده در: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۵۹۹۸۶
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
در یک مناظره جنجالی و زنده تلویزیونی؛
مدیران کل فعلی و سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با حضور در برنامه "برآیند" سیمای مرکز خوزستان طی یک مناظره زنده به بحث درخصوص واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصی و تخلفات صورت گرفته در این واگذاری پرداختند
آنچه که امروز خواسته مردم است، در یک برنامه تلویزیونی یا هر رسانه دیگری باید محقق شود چرا که رسالت رسانه و تلویزیون محلی قطعا پاسخگویی به انتظارات مردم استان است. موزه هنرهای معاصر اهواز با آن‎همه امکانات و بودجه‎های کلانی که صرف آن شده امروز و در بخش خصوصی به رستوران و تفریح‎گاهی بدل گشته که استفاده چندانی هم از آن نمی‎شود و امروز هنرمندان و مدیرکل ارشاد خوزستان باید در راهروهای محاکم قضایی به دنبال به دست آوردن مجدد مکانی باشند که به دلیل اعمال مدیریت غلط، کاربری آن تغییر یافته است. متاسفانه حوزه فرهنگ و هنر همواره چه در بحث اعتبارات استانی و چه ملی مظلوم واقع می‎شود از طرفی نگاه قهوه‎خانه‎ای به فرهنگ نیز زمانی که در یک رسانه پررنگ شود ننیجه آن می‏شود که یک موزه تبدیل به رستوران می‎شود. اتفاقی که برای موزه هنرهای معاصر اهواز رخ داده است تلنگری به مدیران استان ما است که آقایان کجای کار هستید؟
 
"برآیند" عنوان برنامه‎ای چالشی است با اجرا و تهیه‎کنندگی شهریار آرین‎نژاد که مدتی است پخش آن از شبکه استانی سیمای مرکز خوزستان آغاز شده است. آرین نژاد که هر هفته با موضوعات خاص استان مهمانانی را در حوزه‎های مختلف به برنامه دعوت و آن‎ها را بابت معضلات و مشکلات مختلف به چالش می‎کشد، این هفته با دعوت از محمد جوروند و همایون قنواتی مدیران کل فعلی و سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و انجام مناظره بین این دو به موضوع واگذاری پر حرف و حدیث موزه هنرهای معاصر اهواز در قالب بررسی چالش‎های حوزه فرهنگ و هنر پرداخت.
 
در ابتدای این برنامه شهریار آرین‎نژاد تهیه‎کننده و مجری برنامه با بیان این‏که واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز با گلایه‎های جدی از سوی هنرمندان تجسمی همراه بوده است خطاب به همایون قنواتی سه سوال را تحت این عناوین مطرح کرد که با واگذاری موزه به بخش خصوصی هنرمندان تجسمی به کجا باید بروند؟ و آیا کاربری موزه با واگذاری آن به بخش خصوصی به شکل سابق باقی مانده است؟ و این‎که این فضا واگذار شده است تا از آن صرفا نگهداری شود یا این‎که هدف این بوده که بواسطه واگذاری آن درآمدی حاصل شود که این درآمد به بخش‎های دیگر فرهنگی کمک کند؟
 
قنواتی در پاسخ به سوال مجری عنوان کرد: بر اساس رسالت و قانونی که مبنی بر واگذاری مدیریت سالن‎ها و مجتمع‎های فرهنگی و هنری به بخش خصوصی وجود داشت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ما درخواست کرد که تمام مجتمع‎های فرهنگی و هنری که در اختیار اداره کل هستند را به آن‎ها معرفی کنیم.
 
وی ادامه داد: پس از آن که ما لیستی از این اماکن را در اختیار وزارت قرار دادیم، کمیته‎ای در وزارتخانه تشکیل شد و پس از بررسی‎ای که در آن کمیته انجام شد، لیستی را در اختیار ما قرار دادند که در آن فهرست اماکنی که امکان واگذاری آن‎ها برای دولت وجود داشت ذکر شده بود. بسیاری از سالن‎های ما در سطح استان سال‎های مدید بود که بدون نیرو و اعتبارات خاص توسط سرایدار ارایه می‎شدند. به همین دلیل برای واگذاری بخشی از این سالن‎ها که در شوشتر، دزفول، امیدیه، آبادان و خرمشهر بودند اقدام صورت گرفت. برای هریک از آن سالن‎ها نیز کمیته‎ای تشکیل شد و عده‎ای اعلام آمادگی کردند که در حوزه فرهنگ سرمایه‎گذاری کنند.
 
قنواتی تصریح کرد: برای موزه هنرهای معاصر اهواز نیز روندی مشابه رخ داد به این معنا که ما ابتدا موضوع را از راه آگهی‎های مطبوعاتی اعلام کردیم که به واسطه آن متقاضیانی آمدند، پرونده آن‎ها تکمیل و به تهران ارسال شد ضمن این‎که قوانین و قراردادی هم که میان اداره‎کل و بهره‎بردار موزه وجود دارد، قوانینی هستند که دفتر حقوقی وزارتخانه بر آن‎ها صحه گذاشته است. علاوه بر این در همان توافق‎نامه میان اداره کل و بهره‎بردار نیز قید شده است که دو نفر یعنی یک ناظر حقوقی و یک کارشناس فنی از سوی اداره‎کل ناظر بر فعالیت او خواهند بود. همچنین در این توافق‎نامه‎ بندی وجود دارد که به صراحت در آن تاکید شده است که بهره‎بردار بدون کسب مجوز از اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیچ فعالیتی غیر از فعالیت‎هایی که در کاربری موزه تعریف شده است را نمی‎تواند انجام دهد. بنابراین وظیفه کارشناس حقوقی و کارشناس فنی اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به این امر نظارت داشته باشند و اگر تخلفی صورت می‎گیرد به بهره‎بردار اخطار دهند و موضوع را پیگیری قانونی نمایند.
 
در ادامه محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز گفت: قبل از واگذاری موزه، براساس آمار دقیق و مستند، بیش از 200 برنامه تخصصی اعم از نمایشگاه‎های گروهی، انفرادی، همایش‎ها، جشنواره‎های استانی، ملی و بین‎المللی و همچنین نشست‎ها و کارگاه‎ها در موزه انجام شده است. اما مطلبی که آقای قنواتی در خصوص سالن‎های راکد می‎گوید درخصوص موزه صدق نمی‎کند چراکه در بحث موزه ما با قشر وسیعی از هنرمندان تجسمی مواجه هستیم که فعالیت‎های مستمر و روزانه‎ای را داشتند.
 
وی افزود: حتی در تهران نیز بحث واگذاری موزه هنرهای معاصر تا مقطعی پیش رفت اما دولت و وزارتخانه عقب کشید زیرا واگذاری موزه باید با دقت و ظرافت خاصی انجام شود چراکه موزه محل نگهداری گنجینه و آثار گران‎بهای هنری است.    
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: متاسفانه با واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز، علاوه بر این‎که قطار حوزه تجسمی از ریل خارج شد، تخلفات متعددی نیز در موزه آغاز شد؛ آن‎هم تخلفاتی که مطلقا با روح حوزه هنر به خصوص تجسمی هم‎خوان نبود. بحث ما روی واگذاری موزه نیست بلکه حرف ما این است که واگذاری باید به کسی انجام شود که اهلیت موضوع را دارا باشد.
 
جوروند که در ادامه  قصد داشت از واگذاری غلط و به زعم خود دردناک فرهنگسرای شهر الوان که درپی واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز انجام شد، سخن گوید با قطع صحبت‎هایش توسط قنواتی مواجه شد که "چون ذهنیت من در حال حاضر روی موزه هنرهای معاصر اهواز است و دست خالی هم به این برنامه آمده‎ام و آمار واطلاعاتی در دست ندارم، بهتر است درخصوص موزه اگر صحبتی دارید بیان کنید!"
 
قنواتی در ادامه خطاب به جوروند گفت: "شما ادعا می‎کنید آثار موزه هنرهای معاصر اهواز به تاراج رفته و به فروش گذاشته شده است و همچنین مدعی هستید که نسبت به گنجینه‎های موزه هنرهای معاصر حساسیت دارید؛ بنابراین خواهش می‎کنم درخصوص حساسیت‎هایتان بگویید!" که در این بین آرین‎نژاد (مجری برنامه) نیز به طعنه عنوان کرد "همین الآن که این برنامه در حال پخش شدن است در موزه هنرهای معاصر اهواز جشن عروسی برپا است و ما متاسفانه امکان پخش زنده این مراسم را نداریم و گرنه در راستای حل و فصل یک سری ابهامات بحث امشب، یک ارتباط زنده هم با مجلس عروسی می‎رفتیم!"
 
پس از این صحبت، جوروند با نشان دادن پرینت یکی از گنجینه‎های موزه هنرهای معاصر اهواز که مربوط به استاد کوروش شیشه‎گران بود خطاب به قنواتی اظهار داشت که " این یکی از بهترین و گران‎ترین تابلوهای ما است که در تاریخ هفتم مهرماه 1394 و در دوره مدیریت جنابعالی بدون مجوز از موزه خروج کرده و در یک جشنواره نیز شرکت داده شده آن‎هم بدون آن‎که اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از موضوع مطلع باشد و بدون آنکه تابلو بیمه شود." در این بین قنواتی از جوروند اشکال کار را خواستار شد که جوروند پاسخ داد " براساس قانون هیچ گنجینه‎ای بدون طی روال قانونی و کسب مجوز نباید از موزه خارج شود."
 
پس از این گفته، همایون قنواتی در پاسخ به ادعای جوروند توضیح داد: در آن برهه آقای کوروش شیشه‎گران نمایشگاهی در تهران برگزار کرده بود و از ما خواست تابلویی که در موزه هنرهای معاصر از او وجود دارد را به رسم امانت در اختیارش قرار دهیم و در حال حاضر این اثر در موزه هنرهای معاصر است و تمام روال قانونی جهت خروج اثر از موزه نیز طی شده بود.
 
اما محمد جوروند که به هیچ‎وجه صحبت‎های قنواتی را در این خصوص قبول نداشت گفت: روال قانونی کار به هیچ وجه طی نشده بود و از همین فردا شما می‎توانید به اداره‎کل مراجعه کنید و خواهید دید که هیچ سندی دال بر طی شدن مسیر قانونی کار موجود نیست و اگر شما برگی پیدا کردید دال بر این موضوع، من حرفی نخواهم داشت. شما ممکن است در جریان بوده باشید اما مسیر قانونی کار طی نشده بود.
 
پس از این صحبت‎های جوروند، مجری برنامه خطاب به بینندگان اعلام کرد: امروز از ساعت 7 بعداز ظهر مسایلی پیش آمد و تلفن‎های مشکوکی به من و عوامل برنامه زده شد که من امیدوارم این مسایل هیچ ربطی به موزه هنرهای معاصر نداشته باشد. اما از همکاران تلویزیونی و همچنین دوستان ناظر بر کار تلویزیون انتظار دارم مسایلی که امروز بر من و همکارانم در تولید برنامه پیش آمد، به صورت ویژه توسط مسوولان دنبال شود.
 
در ادامه، مجری برنامه که قصد داشت عکس‌هایی از برگزاری مراسم‌های عروسی که در موزه انجام می‌شود را پخش کند، خطاب به همایون قنواتی گفت: صحبت‌های شما مبنی بر تشویش اذهان عمومی از سوی ما به هیچ‌وجه درست نیست. ما اگر می‌گوییم در حال حاضر در موزه هنرهای معاصر، مراسم عروسی در حال برگزاری است و شما این را تشویش اذهان عمومی تلقی کنید درست نیست؛ بلکه این اهانت به اذهان عمومی است که ما موزه هنرهای معاصرشان را از آن‎ها گرفتیم و در ازای آن به آنها تالار عروسی دادیم که درآمدی هم برای خود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جامعه هنری ندارد و اگر این تشویق اذهان عمومی است من حرفی ندارم.
 
همایون قنواتی در ادامه تصریح کرد: موزه هنرهای معاصر، مجموعه‌ای است که توسط مشاورین طراحی شد که این ساختمان متشکل از یک سالن موزه و دو سالن همایش است. آن سالن‌های همایش، چندین سال زیر خاک بودند. در دوره‌ای که بنده در سال 1393 مناقصه این دو سالن را انجام دادم، چهل درصد کار با حمایت‌های استاندار وقت پیش رفت و اینک ما این سالن‎ها را در کنار موزه داریم. تکمیل ساختمان موزه نیز به تدریج در حال انجام است.
 
وی افزود: اگر شما می‌گویید در موزه عروسی و یا تخلف دیگری انجام می‌شود این صحیح نیست چرا که ما در کنار موزه، فضایی را به عنوان رستوران طراحی کرده‌ایم و هدف ما از آن ‌این بود که اگر مهمانانی جهت جشنواره یا همایش به این دو سالن مراجعه می‌کنند، ما فضایی برای پذیرایی از آن‎ها داشته باشیم. در خصوص این مورد که در خود فضای اصلی موزه در نمایشگاه‌ها و گالری‌ها که خاص موزه است، مهمانی یا عروسی برگزار شده، این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و برای این حرف نیز سند وجود دارد چراکه در جای جای سالن اصلی موزه دوربین وجود دارد و اگر سیستم حراستی و امنیتی اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک فیلم رو کند که در سالن اصلی موزه، عروسی یا مراسم خاصی برگزار شده است، قطعاً در این بابت تخلف صورت گرفته است.
 
مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: علی منوچهری (بهره‌بردار موزه) در ابتدای کار، نمایشگاهی بسیار معتبر تحت عنوان "آبی ایرانی" (Persian Blue) را با حدود 75 نفر از نقاشان مطرح ایران برگزار کرد که رایزن‌های فرهنگی و مدیرانی که در حوزه فرهنگ و هنر هستند نیز آمدند و از این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر اهواز دیدن کردند و حتی ورکشاپ‌هایی را در آن برگزار کردند که همه این موارد با هزینه‌های شخصی خود بهره‎بردار صورت گرفت. پس از آن نمایشگاهی با حضور حدود 27 کشور اروپایی تحت عنوان "Art Nation" در موزه و در دوره‌ای که بنده مدیرکل بودم برگزار شد و طی آن چندین هنرمند در حوزه موسیقی و نقاشی دعوت شدند اما بحث اصلی این است که ما به عنوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از بخش خصوصی حمایت نیز انجام دهیم. واقعیت این است که موزه هنرهای معاصر هیچ چارت اداری ندارد و اعتبار خاص و ویژه‌ای نیز به آن تعلق نمی‌گیرد. به همین دلیل ما زمانی که موزه را تحویل آقای منوچهری دادیم، نزدیک به 20 میلیون تومان فقط در قبال هزینه‌های آب و برق روی دست ما بود.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز آقای منوچهری 60 درصد از هزینه‌های آب و برق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز و انجمن سینمای جوانان اهواز را تامین می‌کند و این موضوع در توافق‌نامه ایشان نیز وجود دارد.
 
سپس محمد جوروند در خصوص صحبت‌های مطرح شده، خطاب به همایون قنواتی گفت: در وهله اول باید بگویم، این رستوران مطلقاً به عنوان یک رستوران عمومی تلقی نشده است و اگر شما این قدر از موضوع رستوران دفاع می‌کنید، چرا در دوره خودتان حدود سه بار تابلوی این رستوران را پایین آوردید و اجازه ندادید تابلوی آن نصب شود.
 
قنواتی در پاسخ به جوروند تاکید کرد: این کار ما به آن دلیل بود که آن فضا نباید موزه هنرهای معاصر را تحت تأثیر قرار می‌داد و به همین دلیل من مصّر بودم که تابلوی رستوران نصب نشود و حتی زمانی که شما ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز را برعهده داشتید، خود من با شما گفتگو کردم و به شما گفتم تابلوی رستوران باید پایین بیاید. به هر نحو این مکان یک رستوران است و در آن مهمانی و عروسی برگزار می‌شود و این موضوع هیچ ربطی به فعالیت موزه ندارد.
 
سپس محمد جوروند با بیان این‎که بهتر است صحبت‌های همدیگر را قطع نکنیم، خطاب به قنواتی توضیح داد: بر اساس همین قراردادی که به امضای شما رسیده است، هیچ قسمتی از مجموعه موزه نباید به غیر واگذار شود. اما می‌بینیم که آقای علی منوچهری این کار را انجام داده و همین رستوران را واگذار کرده است. این‎که شما می‌فرمایید قسمت عمده‌ای از فضای موزه تحت تأثیر رستوران نیست، باید بگویم که اشتباه می‌کنید. چرا که اگر نبود، این‎گونه با مشکل مواجه نمی‌شدیم. به نظر شما چرا در حال حاضر هنرمندان تجسمی ما به موزه نزدیک نمی‌شوند؟
 
پس از این صحبت‌های جوروند، رضا دیلمی یکی از کارشناسان هنری استان خوزستان روی خط برنامه آمد و عنوان کرد: بزرگترین دغدغه ما این است که کار فرهنگی و هنری در این شهر انجام شود و تا زمانی که این کارهای فرهنگی انجام نشود، تمام صحبت‌هایی که ما بزنیم، شما بشنوید، و آقایان رؤسا پاسخ دهند، بی‌فایده خواهد بود.
 
وی گفت: آمارها به درد ما به عنوان دست‌اندرکار نمی‌خورد زیرا ما می‌خواهیم کار انجام دهیم. ما خواستار تردد در موزه و خلق اثر هستیم. این که یک عده‌ای از جای دیگر بیایند و در موزه نمایشگاه برگزار کنند و بروند، کار یک گالری است. این‎ که یک رستورانی ساخته شده تا اگر زمانی تالاری ساخته شد و 800 نفر مهمان به این تالار آمدند بتوانند در آن رستوران پذیرایی شوند، مربوط به زمانی است که آن تالار وجود داشته باشد؛ نه الان که هنرمندان حتی پای خود را درون این چارچوب دیواری که نام آن در حال حاضر موزه هنرهای معاصر است، نمی‌گذارند. بنابراین نمی‌دانم فلسفه وجودی این رستوران در موزه هنرهای معاصر اهواز چیست.
 
دیلمی با اشاره به صحبت‎های همایون قنواتی مبنی بر این‎که  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، 20 میلیون تومان بدهکار بوده است عنوان کرد: باید دید در حال حاضر چه اندازه بدهکار است. وقتی می‌بینیم کاری جواب نمی‌دهد، اگر چه مصوبه دولت باشد، باید جلوی آن گرفته شود. وقتی دیده می‌شود کاری جواب نمی‌دهد و هنرمندان از اطراف موزه پراکنده شده‌اند، باید کار را متوقف کرد.
 
وی اظهار کرد: زمانی که ما اعتراض‌مان را نسبت به واگذاری موزه آغاز کردیم، در وهله اول صحبت کردیم و جلسه گذاشتیم. اما وقتی دیدیم جواب نداد، آمدیم و هنرمندانه اعتراض خودمان را نشان دادیم و روبروی موزه و در آن سوی رودخانه کارون و روی کشتی سوزیانا که نه زمین واقعی داشت و نه دیوار واقعی، 80 هنرمند را به دور یکدیگر جمع کردیم و با تشکیل یک نمایشگاه این پیام را رساندیم که هنرمندان باید درون موزه باشند و دیوار خالی بی‌فایده است.
 
این کارشناس هنری اضافه کرد: اگر آقای قنواتی می‌گوید موزه هنرهای معاصر در حال انجام دادن کار اصلی خود به روال عادی است، من به شخصه هیچ حرفی ندارم. ما می‌دانیم موزه چرا به درستی فعالیت نمی‌کند. وقتی یک فردی که اهل کار فرهنگی و هنری نیست و نه مدیریت می‌داند و نه تعامل با هنرمندان را، می‌آید و با یک قراداد مشکوک موزه‎ای با 4800 متر را در اختیار می‌گیرد، و آب از آب تکان نمی‎خورد، باید این مشکلات را واکاوی کرد و از یک جایی آن را قطع کرد چراکه این دعواها می‌تواند ادامه‌دار باشد و آقایان نیز می‌توانند به استناد قراردادی که دارند، موزه را بلااستفاده بگذارند و تنها از رستوران استفاده کنند و به آن اکتفاء کنند؛ اما در این بین نسل‌های هنری هستند که از بین می‌روند.
 
پس از صحبت‌های دیلمی، محمد جوروند توضیح داد: در ماده 14 قرارداد منعقد شده میان آقای قنواتی و علی منوچهری ذکر شده که این قرارداد هیچ‎گونه حقی برای متعهد مبنی بر کسب ایجاد نمی‌کند که این بدان معنا است که بهره‌بردار موزه از این‎که در این مکان کسب و کار راه بیاندازد، ممنوع شده است. زمانی که بنده از دکتر کاراندیش (معاون اداری و مالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) دعوت کردم که برای پیگیری قضیه موزه به اهواز بیاید، وقتی او با رستوران موجود در موزه مواجه شد، بسیار شگفت‌زده شد چرا که احداث این رستوران اصلاً در برنامه و طرح کار نبود. و اصلاً قرار نبود که چنین رستورانی به عموم مردم خدمت بدهد، بلکه قرار بود رستورانی باشد که زمانی که همایش یا برنامه‌ای در موزه برگزار می‌شود به خود هنرمندان سرویس دهد.
 
در همین حین، شهریار آرین‌نژاد مجدداً به تماس عوامل مشکوک با عوامل برنامه برآیند اشاره کرد و گفت: قرار شده است که این هفته این موضوع را قطعاً پیگیری کنیم تا بستر شفاف‌سازی و مطالبه‌گری در استان خوزستان مهیاتر شود و چراغ آن خاموش نشود.
 
پس از این صحبت‌های مجری، گزارشی از صحبت‌های برخی عوامل تیم مذاکره‌کننده بازپس‌گیری موزه هنرهای معاصر اهواز که پیش از برنامه در محل موزه هنرهای معاصر اهواز ضبط شده بود، پخش شد. در جریان این گزارش، سرور محمودی یکی از هنرمندان هنرهای تجسمی خوزستان و عضو هیات رییسه این انجمن عنوان کرد: ما به دنبال این نیستیم که با آقای منوچهری به تفاهم برسیم تا روند حال حاضر تداوم یابد و ما با وی همکاری کنیم بلکه خواستار این هستیم که این قضیه کاملا ختم شود و به یک نتیجه مثبت برسد.
 
همچنین سیدجلال خراسانی، رییس انجمن هنرهای تجسمی خوزستان نیز در این گزارش بیان کرد: آن اتفاق خوبی که با واگذاری موزه هنرهای معاصر باید می‌افتاد، متأسفانه رخ نداد. وقتی که مدیریت موزه هنرهای معاصر عنوان می‌کند، من صحبت هنرمندان و اسناد ارائی شده توسط آنان را به هیچ‎وجه قبول ندارم، دیگر چه باید گفت. آقای منوچهری ادعا می‌کند نمایشگاه "آبی ایرانی" (Persian Blue) را برگزار کرده است. بله، ما هم قبول داریم که این نمایشگاه، برنامه بزرگی بود که او هزینه کرد و برگزار شد اما سوالی که دارم این است که چه استقبالی از این نمایشگاه شد؟ ما با هیچکس مشکلی نداریم. بلکه می‌گوییم این شکل واگذاری و این شکل برخورد با هنرمندان از ریشه مشکل دارد و صحیح نیست.
 
محمد منوچهری (برادر و نماینده بهره‎بردار موزه هنرهای معاصر اهواز) نیز در این گزارش اظهار کرد: باید قبول کنیم که ما اگر می‌خواهیم درآمدزایی کنیم، موزه به تنهایی درآمدزا نیست و اگر رستورانی را در موزه احداث کردیم، به این هدف است که حداقل درآمدی از آن کسب شود تا بتوانیم هزینه‌های موزه را پرداخت کنیم. اینکه طراحی رستوران چنین است و چنان، همگی بهانه هستند. صحبت من این است که رستوران را با بحث موزه تلفیق نکنیم.
 
وی افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز در حال ساختن ساختمانی در جوار موزه است که برق زیادی هم مصرف می‌کند که 60 درصد هزینه آن را ما تأمین می‌کنیم؛ علاوه بر این 60 درصد از هزینه برق انجمن سینمای جوان اهواز را نیز ما می‎دهیم. می‌خواهم بگویم که مگر ما چه اندازه در موزه برق مصرف می‌کنیم و چه اندازه درآمد داریم که بخواهیم هزینه‌های اداره ارشاد اهواز و انجمن سینمای جوان را نیز تأمین کنیم. اینها واقعاً درد است و من نمی‌دانم باید به چه کسی بگویم.
 
پس از پخش این گزارش؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان این‎که وقتی این صحبت‌ها را می‌شنوم، بسیار معذب می‌شوم از اینکه مجبور می‌شوم صحبت‌هایی را مطرح کنم که خلاف میل باطنی خودم است، افزود: آقای قنواتی می‌گوید نمایشگاه (Persian Blue) را آقای منوچهری با هزینه شخصی خودش برگزار کرد، در حالی‎که ما اسنادی داریم که ثابت می‌کند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، 80 میلیون تومان در همان مقطع به وی کمک کرده است.
 
در حین صحبت‌های محمد جوروند، همایون قنواتی صحبت‌های او را قطع کرد و خطاب به وی عنوان کرد: این رفتار شما بسیار بسیار غیر اداری و سازمانی است، اگر شما بخواهید به این منوال پیش بروید و از این شاخه به آن شاخه بروید و بدون سند صحبت‌هایی را به مردم تحویل دهید، کارها پیش نمی‌رود. خواهش می‌کنم که مظلوم‌نمایی نفرمایید!
 
جوروند نیز گفت: شما که می‌فرمایید من بدون سند صحبت می‌کنم، آیا عکس‌هایی که از برگزاری مراسم عروسی در محل موزه وجود دارد، سند نیست؟ گذشته از این‌ها در همان مقطع، خود شما به آقای منوچهری نامه زدید و به او بابت برگزاری مراسم‌های عروسی هشدار دادید و این نشان می‌دهد که شما خودتان از تخلفاتی که در موزه انجام می‌شود، آگاه بودید. صحبت من این است که وقتی در دوره خود شما به آقای منوچهری نامه می‌زنید و از او می‌خواهید که مراسم عروسی در موزه برگزار نکند، او دیگر جای دفاع ندارد.
 
قنواتی نیز پاسخ داد: نامه‌هایی که من به منوچهری زدم، مبنی بر این بود که او غیر از فعالیت‌هایی که در توافقنامه وجود دارد، هیچ فعالیت دیگری را نمی‌تواند و حق ندارد انجام دهد و در واقع ما پیش‎دستی کردیم و قبل از این که او بخواهد تخلفی انجام دهد به او هشدار دادیم! اما این شما بودید که نامه دادید به موزه هنرهای معاصر و خواستار برگزاری جشنواره کتاب و نوشت‌افزار در آن بودید و چندی پیش نیز رییس اداره ارشادتان به مدیریت موزه نامه داده بود و خواستار برگزاری جشنواره نوشت‌افزار شده بود. سوال من این است که این شما نبودید که نمایشگاه قرآن را در موزه برگزار کردید؟ شما رفتید و در آن سالن این برنامه‌ها را برگزار کردید، و اینک چطور این صحبت‌ها را مطرح می‌کنید.
 
اما جوروند که نسبت به صحبت‌های قنواتی شاکی بود، با نشان دادن نامه‌ای به تاریخ 12/10/95 خطاب به قنواتی عنوان کرد: در این نامه نوشته شده است، "با توجه به گزارشات رسیده و علیرغم تذکرات شفاهی و کتبی مبنی بر عدم برگزاری برنامه مغایر با هویت و کاربری موزه، آن مدیریت اقدام به برگزاری جشن عروسی در محل موزه هنرهای معاصر در تاریخ دوشنبه ششم دی‌ماه 95 کرده است. مقتضی است نسب به ارسال توضیح و پاسخ لازم در اسرع وقت اقدام شود." این نامه‌ای است که شما به مدیریت موزه نوشته بودید، حال چگونه می‌گویید که نامه‌ای دال بر عدم برگزاری جشن عروسی در موزه نداده‌اید و نامه‎های‎تان صرفا جنبه پیش‌دستی داشته است؟!
 
قنواتی در پاسخ گفت: اولاً امضایی که پای این نامه است، امضای آقای چنانی معاون بنده است و او در حال حاضر معاون شما نیز هست. اگر ما در دوره خودمان نامه‌ای دال بر این موضوع نوشته‌ایم، شما هم می‌توانید اکنون در دوره خودتان نامه بدهید و خواستار عدم برگزاری جشن عروسی باشید. پس چرا اینکار را انجام نمی‌دهید؟
 
سپس جوروند پاسخ داد: بحث ما اصلاً صدور نامه نیست. دعوای ما روی ماهیت واگذاری موزه است و خواهش دارم بحث را منحرف نکنید. شما تخلف بزرگی در این زمینه مرتکب شده‌اید. شما با آقای علی منوچهری قرارداد امضاء کرده‌اید. اما برادر او محمد منوچهری در تمام مسایل مربوط به موزه حضور دارد و تمامی امضاها را او انجام می‌دهد. این در حالی است که در قرارداد به طور صریح ذکر شده، بهره‌بردار حق واگذاری به غیر ندارد.
 
وی سپس خطاب به همایون قنواتی گفت: "شما چند بار آقای علی منوچهری را دیده‌اید؟" که قنواتی نیز در پاسخ خطاب به جوروند گفت، "شما بگویید چند بار او را دیده‌اید؟" که جوروند پاسخ داد، "من هیچ بار او را ندیده‌ام" و قنواتی نیز گفت، "من نیز تاکنون او را ندیده‌ام" که جوروند خطاب به وی گفت، شما چگونه با کسی قرارداد بسته‌اید که تاکنون او را ندیده‌اید؟
 
در ادامه برنامه؛ محمد مالی یکی از کارشناسان فرهنگی استان خوزستان، روی خط برنامه آمد و گفت: معتقدم امشب، شب تلخی برای فرهنگ استان بود. نخست به دلیل نوع مواجه دو مدیرکل ارشاد خوزستان که باید سرمشق و سردمدار فرهنگ و ادب باشند و به نظرم نوع مواجهه صحیح نبود و دوم این‎که داستان تلخ یک اتفاق هنری در استان گشوده شد.
 
وی اظهار کرد: اگر بیست سال پیش که من وارد فضای فرهنگی استان شدم، سکان‌دار رسانه ملی در عرصه بومی آقای رحیمی بود که می‌توانست چنین برنامه نقادانه‌ای را ترتیب دهد و از من می‌خواست آسیب‌های اصلی فرهنگ استان را بیان کنم، چیزی بیشتر یا کمتر از صحبت‌های امروزم نمی‌گفتم.
 
این کارشناس فرهنگی ادامه داد: فرهنگ استان به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در دو دهه گذشته، حتی یک گام نیز پیش نرفته است  و این نقد مربوط به یک یا دو دولت و یا یک یا دو مدیرکل و استاندار نیست. رویکردهای فرهنگی ما در استان با اشکال مواجه است. نگاه لیبرالی به فرهنگ باید تغییر کند.
 
او در ادامه به واگذاری تالار آفتاب اهواز اشاره و تصریح کرد: هنوز مهر ریاست من بر انجمن هنرهای نمایشی خشک نشده بود که تنها بضاعت تئاتر اهواز که نوستالژی تئاتر کشور است، همزمان با موزه هنرهای معاصر اهواز به مزایده گذاشته شد. این در حالی بود که یا باید از سیاست اداره متبوع خودم تبعیت می‌کردم و یا این‎که اعتراض می‌کردم. اما وقتی به این فکر کردم که صحنه تالار آفتاب جایی است که محمد جمالپور در آن تیمم می‌کند و نماز می‌خواند و محمدی‌ها، فاضلی‌ها و حیاتی‌ها حاضر هستند با دستان مبارک خودشان آنجا را جارو کنند تا یک اثر هنری خلق شود، تصمیم گرفتم که در مقابل این سیاست ایستادگی کنم و به اتفاق هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی از سِمت خود استعفاء دادیم و در برابر واگذاری تالار آفتاب مقاومت کردیم.
 
مالی افزود: متاسفم که باید بگویم در آن زمان، هنرمندان تئاتر تنها بودند. در همان زمان آقای جوروند، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز بود و دوست دارم ایشان بگوید در همان مقطع که موزه هنرهای معاصر و تالار آفتاب به مزایده گذاشته شد و ما مخالفت کردیم و هزینه آن استعفاء را نیز یکسال بعد از آن پرداخت کردیم، او چه همراهی‎ای با ما کرد؟
 
وی اضافه کرد: رویکردهای این دو مدیرکل با یکدیگر متفاوت است. مشکل ما با فرد نیست، بلکه با رویکردها و پذیرش سیاست‌های کشوری است. زمانی که من در انجمن هنرهای نمایشی استان حضور داشتم، دو تن از عالی‌ترین و ارشدترین مدیران هنری و تئاتری کشور در وزارتخانه، خوزستانی بودند که با شهامت می‌گویم، نه یک ریال مادی کمک کردند و نه یک نگاه عاطفی به خوزستان و دوره‌ای که من در تئاتر خوزستان التماس می‌کردم، داشتند.
 
رییس سابق انجمن هنرهای نمایشی خوزستان گفت: در حال حاضر نیز دوستانی که در انجمن هنرهای نمایشی حضور دارند، می‌توانند بگویند که آیا از دوستان خوزستانی که در پایتخت پست‌های حساس دارند، کمکی گرفته‌اند یا خیر؟ ما استانی هستیم که در حوزه فرهنگ هم ثروتمند و هم فقیر هستیم. ثروتمند به دلیل دارا بودن نیروی جوان که موج نو سینما، تئاتر، ادبیات، موسیقی و هنرهای تجسمی را فراگیر کرده است و فقیر هستیم به این دلیل که حتی یک سالن استاندارد یا یک پلاتوی نمایش استاندارد، تئاتر نداریم. فقیر هستیم چون یک پردیس سینمایی یا یک سالن نمایش فیلم با صدا، نور، پرده و تصویر مناسب نداریم. فقیر هستیم چرا که یک سالن و استدیو مناسب برای اجرای کنسرت و ضبط آثار موسیقیایی نداریم. فقیر هستیم زیرا یک گالری مناسب عرضه آثار هنری نداریم و فقیر هستیم چون در سطح استان و بویژه شهر اهواز که عمق تاریخی هفت هزار ساله دارد، حتی یک کتابفروشی مرکزی و مدرن در شأن فرهنگ و هنر استان نداریم و تنها کتابفروشی فعال ما هم اسیر هزاران هزار مشکل است.
 
پس از این تماس تلفنی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با بیان این‎که در زمان آقای قنواتی، واگذاری‌های موفقی نیز وجود داشته اند، افزود: بحث ما تنها روی دو یا سه پروژه است. سایر پروژه‌ها جزو بهترین واگذاری‌ها در سطح کشور بوده است و خیلی از واگذاری‌هایی که در زمان آقای قنواتی انجام شد، جزو نمونه‌های کشوری شناخته شد.
 
در ادامه، همایون قنواتی نیز در پاسخ به سوال آرین‎نژاد در خصوص این‎که آیا واگذاری موزه هنرهای معاصر را در مجموع مثبت ارزیابی می‌کند یا خیر؟ عنوان کرد: وقتی قصد بررسی پدیده‌ای را داریم، باید آن را از زوایای مختلف نگاه کرد. تصمیمی که در خصوص موزه گرفته شد، یک تصمیم ملی بود و فقط برای استان خوزستان نبود و در خیلی از استان‌های کشور اتفاق افتاد.
 
وی اظهار کرد: ما باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که موزه پیش از واگذاری و طی هفت سال گذشته، چه سرنوشتی داشته است. من در بدترین موقعیت اعتباری و مالی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را تحویل گرفتم و باید شرایط مملکت را نیز در آن زمان در نظر گرفت.
 
مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: تعریف ما از موزه با تعریف ما از گالری و نگارخانه باید متفاوت باشد. اما به دلیل اینکه در حال حاضر فضای مناسبی برای گالری وجود ندارد، از فضای موزه به عنوان گالری نیز استفاده می‌شود و این امری اجتناب‌ناپذیر است. زمانی که موزه را تحویل گرفتیم، وضع موزه به لحاظ فنی و بهداشتی بسیار اسفناک بود، و فضای آن فضایی نبود که بتوان به آن بالید و ما اعتباری هم برای هزینه کردن در آن نداشتیم. این در حالی بود که در آن زمان مصوبه‌ای نیز در استانداری وجود داشت مبنی بر این‎که به دلیل نبود اعتبارات از افتتاح و کلنگ‌زنی در هر حوزه‌ای از فرهنگ و هنر جلوگیری شود.
 
او یادآور شد: تنها پروژه‌ای که در آن زمان به دستور آقای مقتدایی (استاندار وقت خوزستان) انجام شد، پروژه خانه هنرمندان بود که زمانی هم که ما آن را تحویل گرفتیم، فقط دارای چند ستون کج و معوج بود که ما آن را به پنجاه درصد رساندیم و تحویل آقای جوروند دادیم.
 
محمد جوروند در پایان و در تکمیل صحبت‎های قنواتی عنوان کرد: با پیگیری‌های خود آقای قنواتی و مدیران قبل از او، ما در حال حاضر پروژه خانه هنرمندان را در پنج طبقه در پشت تالار آفتاب در دست احداث داریم که با تکمیل کار، بخشی عمده‌ای از مشکلات هنرمندان تئاتر برطرف خواهد شد. از طرفی تالار آفتاب نیز به انجمن هنرهای نمایشی واگذار شده و در حال بازسازی است. علاوه بر این، تالارهای همایش و نمایشی‎ای نیز در حال احداث است. همچنین یک پروژه در منطقه زوویه نیز که منطقه‎ای محروم است، با زحمات آقای قنواتی به میزان 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و بزودی افتتاح و تقدیم هنرمندان تئاتر خواهد شد.
 
همایون قنواتی در پایان با بیان این‎که اگر بخواهیم تمام حجم کار را بر دوش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بگذاریم، عملاً اتفاقی نمی‌افتد، افزود: امر فرهنگی، موضوعی فرابخشی است. من مطمئن هستیم بودجه فرهنگی یک روابط عمومی شرکت صنعتی، چندین برابر اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بنابراین مدیران و بخش‌های مختلف مردم باید ورود پیدا کنند. چرا یک شرکت صنعتی دارای تیم فوتبال است اما از یک گروه هنری حاضر نیست حمایت کند. معتقدم تمام بخش‌ها باید کمک کنند تا اتفاقات خوبی در بخش هنر و فرهنگ استان رخ دهد.
مرجع / ایسنا
نام :
ایمیل :
نظر :